Porovnání technické úrovně ve vybavení

14. prosince 2009 v 17:38 |  Osobní neobvyklé zkušenosti RH ohledně hudby
Jednou ze zajímavostí které nikde nebyly publikovány je pojednání o porovnání pozemské a Albedorské hudební techniky, kde vybavení Robina Hronka je dnes již velmi zastaralé avšak na rozdíl od počítačové techniky jsou některé zastaralé elektronické hudební nástroje a doplňková aparatura někdy naopak lepší než moderní vybavení. Důkazem toho je skutečnost že i Jean Michel Jarre i dnes používá technické vybavení ze 70sátých let, které bylo použito např. při natáčení legendárního alba Oxygene včetnšě nového pokračování. I Robin Hronek pracuje podobně, avšak rozdíly tu nějaké jsou. Podíváme se na některé z nich.

Aby Robin Hronek mohl i doma sám dělat svoji hudbu na úrovni svých vzorů, potřeboval by větší byt. Celý jeden pokoj by byl nacpaný elektronikou. Vzhledem k jeho zadravotnímu postižení by nestíhal vše ovládat a na vše hrát. I doma se učí používat preogram Samplitude sloužící k vícestopému záznamu a střihu zvuku a mixáži, nicméně i tak je lepší pracovat za pomoci ještě někoho.

Co se týká množství klávesových nástrojů, sequenserů, equalizérů, efektů a dalších zařízení albedorské výroby, stačil by na Oxygene od Jarreho jeden symtetizátor který by byl dnes více než 10 let starý. Z technického hlediska výroby plošných spojů a součástek uvnitř nástroje, jsou pouřívány mikrotechnologie známé výrobcům mobilních telefonů a kapesních PC, kde vrcvholem udělat co nejmenší přístroj s co největšími schopnostmi umožňuje nanotechnologie.

U svých přátel z Albedoru má Robin Hronek možnost takové věci využívat a tak v malé skupině s jedním nebo dvěma spoluhráči dokáže udělat obrovský koncert. Výjimku tvoří kytarová technika, která je stejná jako pozemská, protože se to tak osvědčilo.

Některé nástroje a zařízení si v tomto článku můžeme popsat, abyste měli lepší představu o tom jak to funguje: Nejnovější album Jeana Michela Jarreho - Teo and Tea přesně stejně jako u originálu, lze zahrát na nástroj DORS SuperSnthboard CZ-80, který používá Marie Smaulová k vlastní tvorbě.

Technické parametry

Rozsah oktáv: 4 (C1-C5)
Rozsah MIDI kanálů: 128
S\mtéza zvuku nástrojů: 32 bit WaveTable
Počet nástrojů SINGLE 128 (2 paněťové čipy na 64 nástrojů)
Počet nástrojů MULTI: 64 (2x32)
Integrovaný MIDI Sequenser 128 stop
Počet základních doprovodných ritmů: 32 a 32 nastavitelných variací
Prosvětlený LCD Displej 3 řádky na 32 znaků
Basová linka při doprovodu: C1 - F2
Zvuk: Stereo
Rozhraní MIDI: In, Out, Thru DIN (klasický pěštikolík)
Výstup stereo : CINCH asimentrický a 1 sy\metrycký Bajonet, výstup pro sluchátka: Velý JACK
Příaslušenství: Modulační pedál (nožní ovládání automaticky na střed se vracejícího modulačního kolečka), Vibráto pedál (nožní ovládání kolečka na vibráto), buster pedál (nožní ovládání kolečka BUSTER pro šumové zvukové efekty a změnu zkreslení zvuku) a pedsál pro hlasitost EXPRESSION Pedal.

Ovládání nastavení a voleb zvuků nástrojů a voleb doprovodů je zajišťováno 12ti tlačítky pro zadání volby a 8asmi funkčními (horkými) tlačítky. Pro snadnou orientaci v režimech je na ovládacím panelu tabulka režimů se dvěmi kontrolkami posunujícími se v řádcích a sloupcích. Detajlní nastavení jsou zobrazovány na displeji a nastavují se pomocí kolečka. Podobně je řešen panel sewquenseru kde svítí zapnuté stopy. Při hraní equenseru nebo při htaní s doprovodem je k dispozici kontrolka blikající jako metronom, který lze nastavit tak aby pípal pro přesnější hru při nahrávání na sequenser.

Na sequenser lze nahrát i stopa se změnami v basové lince, takže celý nástroj může hrát sám. To umožňuje hrát na něco jiného, nebo zpívat a plně se soustředit na zpěv či hru na jiný nástroj. Nástroj má 64hlasou polyfoniku a není poznat že hraje elektronický nástroj. Přitom je tento nástroj přenosný.

K dispozici je přizpůsobený napájecí zdroj AC/DC 220/10.5 V, nebo 10 monočlánků C. Provoz na zinko-uhlíkové baterie: 10 hod bez poruch. Doporučují ce alkalické nebo nabíjecí. Rozdělanou konpozici lze uložit na disketu MF2-HD 3.5 palce která se zasunzhe do štěrbiny na sequenseru.

U Marie Smaulové je jinak k dispozici elektronický klavír YAMAHA což je z hlediska schopností obyčejné piano, akorát není mechanické ale digitální.

Ostatních nástrojůl si Robinovi přátelé moc nepřivezli nehkedě na to že v něwkterých přápadech byly nástroje používány bez úpravy zdroje a nebyl-li nástroj konkrétně z planety Albedor kde se používá stejné napětí jako v České republice, došlo ke spálení zdroje.

Když ještě nebyly naše pozemské počítače na úrovni na jaké jsou dnes, byly některé dovezeny za účelem studiového zpracování hudby a jejich technické parametry v 90tých letech 20tého století byly sreovnatelné s dnešním standardem.

Podobně to bylo se zařízením používaným na koncerterch, kde Robinu Hronkovi stačil jeden nebo 2 kolegové hrající na klávesové nástroje, jedern kytarista a někdy pár lidí kteří hráli na klasické akustické nástroje. Zbytek byl technický perdsonál obsluhující světelné a pyrotechnické efekty, prodavači občerstvení a suvenýrů, ochranka, technický personál sloužícví k instalaci nástrojů na pídium a odinstalaci, montáž a demontáž pódia a úklid. Dále k tomu patří persdonál k zajištění první pomoci a dozor nad používáním a úklidem toalet.

Redakce RHMUSIC
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama